Sunday, April 12, 2009

Kereta Api Tanah Melayu…



Kereta Api Tanah Melayu…

Bila sebut pasal KTM jer mesti terbayang kat kepala kereta api yg panjang berjela dengan bunyi yg sangat bising.. truttt..truttt....
20 tahun lepas....

’ayah petang ni tgk kete api..tp ajak amirul sekali yek..nak tengok keta api lalu’ kata seorang ank kepada ayahnya..
Petang itu kereta api yg lalu sgt laju...asap yang keluar dr corong pn berkepul2 banyak sangat..si anak dan rakannya sangat leka memerhatikan kereta api yang lalu sambil diawasi oleh ibunya. Masa tu tempat penumpang menunggu di stesen k.api masih diperbuat dari kayu lagi..dan ade mesin gedegang, telefon awam yang berwarna kuning..then yang x leh dilupakan jg kedai mamak yang menjual makanan..

14 tahun lepas..

’siti cepat angkat basikal tu nnt keta api lalu..’ pesan seorang pelajar perempuan yg masa tu mggunakan laluan yg salah, senang kate ’short cut’ untuk ke tempat tuisyen. ’Petang2 camni biasanye k.api akan lalu’ jelas budak perempuan tu walaupun tidak diminta penjelasan. Sambil tersenyum teringat kembali ’Dulu masa kecik2 ayah selalu bawak kat sini dgn jiran kita..tegok pokok ni pn dah besar..amirul pun mesti dah besar..amirul, akak harap amirul blaja rajin2 dan jgn lp akak tau!’ getus hati kecik budak permpuan tu.

1 tahun lepas...

Di sini juga bermulanya sebuah cerita yang terselit seribu 1 cerita yang telah menjadi memori..seperti perubahan yang berlaku di stesen k.api yang ada sekarang begitu jugalah berubahnya hati dan ingatan seseorang. Pokok yang dulu tumbuh membesar kini telah ditebang seakan menghapuskan sedikit demi sedikit memori yg ada. Kedai mamak juga telah berpindah entah kemana.Yang sedia ada Cuma kereta api yang panjang.....

’ sejuknye kereta api ni...macam duduk dalam peti ais..’ hihi gelak aku sendiri. Aku yang masih lagi setia menggunakan khidmat kereta api. Tak sangka dlu mase kecik2 teringin nk naik keta api..bl dah besor slalu lak naik kete api ni.. nnt klu boleh ak nk g tgk kapal terbang lak..nanti slalu naik flight plak hahahahhahahah-end-

2 comments:

adreen said...

saya teringin nak naik k.api dgn kamu..

Yantie said...

jom2 kite naik kete api rmi2...kite g rmh mr.adreen..hihihi