Wednesday, August 11, 2010

Selamat berpuasa

Bismillahirahmanirahim..




Selamat Berpuasa

9 comments:

Anonymous said...

yant..mcmne nak wt kulit karipap.yong wt jadi mcm kuih tart. yong gune tepung gandum, minyak n garam sikit. tapi mungkin terlebih minyak tu yang jadi kuih tart tu...sedih..suami yong telan jugak nak jaga hati n yong paksa cakap sedap.hahaha...yanti guna minyak ke marjerin?ke yanti guna minyak senyonyong?

Mr Nyox said...

ape salahnya kuih tat pun, br le innovasi namanya.
tat karipap, sedap pe nama tu.
knpla asal wat karipap je, org mesti nk ikut standad lama. xpuas ati btl,. huh....

Anna Da Lady said...

Selamat berpuasa pada hari ke-2. Aik, Mr Nyox...nape macam 'tension' je..hehe...itula sebab org panggil karipap..kalau kita buat inovasi pada makanan, nnti takde originality dan kita pun confuse bila smpai waktunya..sampai ke anak cucu kita, pastu dia tunjuk kat kita, ni kuih karipap, Tok WAn...pastu, kita pun pelik..sejak bilala kuih karipap ni jadi camni..takke pening?..hehe

Anonymous said...

tart karipap..hehehe.tpi kna gak blaja rsipi sbnr..sb klu ada ank ppuan, kite ajr ank wt salah.nti klu dia g umah mentua wt tart kripap,x psl2 kna rject. kripap mmg x pro.tpi klu wt cucur udang ok.bak kata hubby yong "inilah kuih kebangsaan bini aku"..

Yantie said...

Yong : yong ni bahan2 yant uat kulit karipap

Tepung gandum
Majerin (klu minyak pun boleh tp berminyak sgt)
garam secukup rasa
air sejuk dr peti ais (sampai jadi doh ni tuk kulit dia rangup)

inti
masa nk masak kurangkan sikit myk spy nnt senang nk klepet tepi dia.
aritu yanti uat karipap ubi + daging

Cara2 uat:
Masukkan tepung, garam dalam bekas.
panaskan majerin atas api sampai cair (biasa yant gn 2 sudu penuh mkn. kemudian terus masuk dalm tepung. gaul2 sikit bg sebati kendian masukkan sikit2 air sejuk dalm adunan td. sampai jd doh. Kendian blehlah uat kulit karipap.

Yantie said...

Nyox : ala taulah nk tunjuk dinopuff dia hihih sila rujuk blog http://nyox84.blogspot.com/


Anna: Selamat berpuasa acik. tul2 bl zaman dah maju dan moden anak cucu x kenal dah kuih karipap @ onde2.

Yantie said...

Yong nk minta resepi cucur udang. bleh uat nnt masa bka pose =)

Anonymous said...

resipi cucur udg..

tpung gndum, udang(better kecik yg dh dibogelkn dri kulit),kucai potong dlm 2cm ke jgn lupe gune pembaris ye kikiki ,telur sejibik,garam ,bawang(hiris jgn halus sgt),cili(leh hiris atau gune yg diblender mcm wt smbl)..

cra wt..
boh tepung,telur,cili,kucai,
bawang,udang n garam secupak rasa.yanti leh bajet sume bnda tu gune sikit je bahan sb mkn 2 org.ada orang boh sikit soda penaik tpi yong tak suke. gaul je sume bahan tu dengan air.air jgn byk kalau tak masa goreng serap minyak, kalau sikit sgt cucur jdi keras.yanti rasa bancuhan tu lembut2 mcm ala2 jemput pisang. masa goreng api jgn besar sgt.kalu tak dalam dia tak masak. dgr mcm susah..tpi sbnrnya snang sb bahan dia cmpur semua skali.

utk inovasi..(husband yanti suka inovasi kn) hehehe..yanti leh ganti udang dengan jagung. jadilah cucur jagung.layan gak.tapi pilih jagung wrna kuning muda.kalau wrna kuning tua..keras..

Anonymous said...

yong nak karipap beg gucci satu..hehehe..mmg klaka tpi kreatif gak..